Podjazd do garażu z kostki brukowej lub lanego betonu jest bardzo praktyczny. Takie utwardzenie ułatwia poruszanie się samochodem (i pieszo) w czasie dreszczów, pozwala uniknąć zachlapania maski błotem, a zarazem estetycznie się prezentuje. Są to jednak porowate materiały, które mogą odbarwiać się i plamić. Częstym problemem są widoczne ślady poślizgu i drobne zarysowania. Jak usunąć ślady opon z kostki brukowej lub betonu? Podpowiadamy. Poznaj sprawdzone metody i przywróć swojemu podjazdowi dawny blask.
Usuwanie śladów po oponach – tego nie wolno robić!
Chcesz, aby usuwanie śladów po oponach było skuteczne, ale zarazem w pełni bezpieczne dla nawierzchni i środowiska?
Zrezygnuj z:
- metalowych szczotek drucianych – szorowanie nimi może pozostawić na kostce lub betonie widoczne zadrapania, których nie będzie już dało się usunąć,
- wybielaczy – mogą stworzyć na kolorowej nawierzchni nieestetyczne przebarwienia. Są także nieprzyjazne dla planety, ponieważ spłukiwane resztki trafiają do gleby i wód gruntowych,
- rozpuszczalników i innych bardzo silnych środków chemicznych – wprawdzie najczęściej rzeczywiście pomagają skutecznie usunąć ślady po oponach, ale zarazem mogą odbarwić powierzchnię kamienną lub betonową. Dodatkowo agresywne chemikalia uszkadzają uszczelniacze.
Jak usunąć ślady opon z kostki brukowej domowymi sposobami?
Zastanawiasz się, jak usunąć ślady opon z kostki brukowej, aby zabieg był skuteczny, a zarazem w żaden sposób nie uszkadzał materiału i nie stanowił zagrożenia dla środowiska? Najlepszy efekt zyskasz, gdy plamy powstające wskutek poślizgu gumy postarasz się zlikwidować możliwie jak najszybciej.
Domowym sposobem jest wykorzystanie wody i miękkiej szczotki z włosia (możesz użyć szczotki przeznaczonej do mycia tarasu). Rozlej wodę na widocznych plamach i dokładnie je wyszoruj. Przy świeżych i niewielkich zanieczyszczeniach, metoda ta może pomóc.
Gdy sama woda nie działa, wykorzystaj mieszankę z płynem do mycia naczyń lub delikatnym mydłem w płynie. Posiadają one właściwości odtłuszczające, dlatego sprawdzają się jako sposób na domowe usuwanie śladów opon z kostki brukowej czy betonu. Pamiętaj, aby wyszorowany obszar dokładnie spłukać czystą wodą.
Mycie wodą i domowymi środkami nie pomogło? W sprzedaży dostępne są odtłuszczacze przeznaczone specjalnie do usuwania plam z kostki brukowej i betonu. Na opakowaniu znajdziesz dokładne instrukcje ich użycia. Taka metoda na usuwanie śladów po oponach na podjazdach grozi jednak przedostaniem się chemii do gleby i cieków wodnych, dlatego zaleca się stosować ją jako ostateczność.
Ciśnieniowe usuwanie śladów opon z kostki brukowej
Domowe sposoby nie zawsze są skuteczne. Co zrobić, gdy ślady po oponach nadal są widoczne? Sprawdzonym rozwiązaniem jest zastosowanie myjki ciśnieniowej. Metoda ta wykorzystuje w 100% czystą wodę, która poddawana jest bardzo wysokiemu ciśnieniu. To sprawia, że usuwanie śladów opon z kostki brukowej jest w pełni ekologiczne, ponieważ żadne pozostałości środków chemicznych nie przedostają się do gleby, ścieków czy podziemnych cieków wodnych.
Jak działają myjki wysokociśnieniowe? Silnik znajdujący się w takim urządzeniu zasila zamontowaną w nim pompę wysokociśnieniową. Woda zasysana przez wąż podłączony do ujścia trafia do pistoletu wysokociśnieniowego. Wystarczy nacisnąć odpowiedni spust, aby została ona uwolnienia. Strumień ma bardzo wysokie ciśnienie (w wielu nowoczesnych modelach można je regulować), dlatego skutecznie czyści powierzchnię.
Usuwanie śladów po oponach tą metodą jest szybkie i efektywne. Do zabiegu nie używa się żadnych chemikaliów czy środków ściernych, które mogłyby uszkodzić kostkę brukową bądź beton. W efekcie zabrudzenia znikają, a w ich miejscu nie pojawiają się żadne przebarwienia czy zarysowania.
Jak zapobiec śladom opon na kostce brukowej?
Ślady hamowania nie pojawiają się na każdym podjeździe wykonanym z kostki brukowej. Dlaczego tak się dzieje? Widoczne plamy to plastyfikatory, które (pod wpływem bardzo wysokich temperatur) wypłukują się z gumy. Związki te reagują z uszczelniaczami wykorzystywanymi podczas budowy podjazdów. Szczególnie wrażliwe na ślady opon są uszczelniacze akrylowe o niskim poziomie usieciowania. W ich miejsce warto zastosować uszczelniacze poliuretanowe lub epoksydowe o wysokim usieciowaniu, które są mniej podatne na reakcję z plastyfikatorami.